Bangkok - De stad van uitersten - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Merel - WaarBenJij.nu Bangkok - De stad van uitersten - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Merel - WaarBenJij.nu

Bangkok - De stad van uitersten

Door: Merel

Blijf op de hoogte en volg Merel

21 Februari 2014 | Thailand, Bangkok

Wanneer: 13/14/15 februari
Waar: New Road Guesthouse
Partners in crime: Roos, Raoel, Lars & Laurens

Na maanden lang sparen , een rits aan vaccinaties en voorpret was het dan eindelijk zover! Het Schipholmoment, pas daar lijk je altijd pas te beseffen dat je toch echt weg gaat. Na een goede koffie en het zwaai momentje met de fam liepen Roos en ik stuiterend naar onze gate. Daar kwamen we erachter dat we pal achter Lars en Laurens in de enorme boeing zaten. Dat stond garant voor zeer weinig slaap, maar een zeer vermakelijke vlucht. Mijn enige lange broek kreeg nog een onbedoelde bierdouche en de mannen kregen een bierstop opgelegd door de strenge Thaise steward. Series, films, enorm veel eten en een tussenstop in Kuala Lumpur later, arriveerden we dan eindelijk in Bangkok. We keken ons ogen uit vanuit onze taxi, wat een enorme stad en wat een tegenstellingen. Enorme shiny kantoorpanden en sloppenwijken staan zij aan zij. We voelden een cultuur shock aankomen. Ons guesthouse tipte ons een lokaal Thais restaurantje. Inmiddels was ook Raoel aan het gezelschap toegevoegd en hebben we een tafel vol Thais besteld wat al snel uitliep op dinner sharing. De Thaise biertjes en karafjes wijn vloeiden rijkelijk en het was tijd ons te begeven naar de beruchte Koh San Road. De straat vol met neon, pubs en straatverkopers. Natuurlijk reden we in stijl, in een tuc tuc met 5 lange Hollanders.. Dit resulteerde in een menselijke Tetris, maar we werden naarmate het aantal tuc tuc's vorderde steeds beter in het zo comfortabel mogelijk zitten. Koh San Road was overwhelming met onze jetlag en 1 uur slaap. Alles werd je werkelijk waar te koop aangeboden en vaak ook door kleine arme kindjes. Lees: insecten, martkleding, massages, tickets naar de ping pong clubs.. We besloten ons over te geven aan dit bizarre fenomeen en buckets te bestellen. Daarna vonden we een verdieping hoger een loungebar waar de verkopers ons met rust lieten en upgraden we onze sterke wodka redbull buckets naar fancy cocktails ( 3 euro max ). Raoel besloot dat het een goed plan was tequilla te bestellen en de rest is geschiedenis ;)

Dag 2 werden we verbazingwekkend genoeg wakker gemaakt door de mannen inclusief een plan. Op aanraden van Kilroy gingen we zoals het echte dutchies betaamd Bangkok verkennen per fiets. Het links rijden door de chaos was even wennen, maar al gauw reden we babbelend naast elkaar door de stad alsof het de normaalste zaak van de wereld was. De Thaise gids vond ons erg vermakelijk, maar ook enorm " loud" , ze dacht zelfs dat we soms ruzie hadden als we naar elkaar aan het roepen waren. Ook onze witte benen vielen in de smaak bij de Thai, dus daar hoefden we ons niet voor te generen. Verbazingwekkend hoeveel " whitening" producten er hier te koop zijn die " instant fairness" beloven. We zijn door de armste wijken van Bangkok gefietst en zelfs door wijken die onder de 5 baans snelweg lagen, omdat mensen daar gratis konden wonen. Enorm heftig en ik voelde me ook bijna bezwaards daar zo doorheen te fietsen met camera, maar de bevolking bleef maar lachen, ons groeten en zwaaien. Daarna fietsen we de jungle in, enorme plantages aan de rand van de stad met palmen, bananenplanten etc. Een oase om even frisse lucht in te ademen en even stilte aan je oren te hebben na de drukte van de stad. Na de fietstocht moesten Roos en ik toch echt even een shopping mal aandoen. Die avond stond de Skytower van the Hangover op het program en daar kom je niet binnen met je vans ( goed excuus weer). Een enorm contrast om na de sloppenwijken in een van de meest luxe shopping malls rond te lopen. De schoentjes waren snel gescoord, maar de terugweg verliep alles behalve soepel. De tuc tuc's en taxis stonden totaal vast door de traffic jams en dus besloten wij dat we wel even de metro konden nemen. Ware het niet dat onze eindhalte ons midden in de enorme protesten van Bangkok bracht. Onze intuitie zei al dat het niet goed voelde, enorme tentenkampen, geschreeuw door luidsprekers, we wilden er zo snel mogelijk weg. Geen enkele tuc tuc driver leek ons guesthouse te kennen en er viel ook geen kwartje bij het laten zien van de kaart. Degene die uiteindelijk zei te weten waar ons guesthouse was bleek zwaar te bluffen, maar gelukkig hadden we een vaste prijs afgesproken, dus het was ook in zijn voordeel het zo snel mogelijk te vinden. 2,5 uur later kwamen we dan uiteindelijk weer thuis, de mannen waren inmiddels behoorlijk ongerust geworden. Finally kon onze nacht van start. First stop: DE Skytower van de film the Hangover. Iedereen op chique, sippen aan cocktails en een overweldigend uitzicht over de skyline van Bangkok. Een engelse diplomaat zag ons aan voor expats, dat compliment steken Roosje en ik wel even in onze zak. Het enige fancy outfitje in onze backpack was in ieder geval niet voor niks mee. Inmiddels hadden een piloot en zijn vrouw zich aangesloten bij ons wolfpack en vervolgden we het feestje in " The Levels" . Een enorme club waar ze verassend goede deephouse draaiden. Later bleek de dj ook uit Berlijn te komen, quelle suprise ;) Alsof het nog niet genoeg was zijn we naar de afterparty gegaan in " The Wax" . Bijtanken doen we wel weer op de eilanden, met 2 nachten in Bangkok is slapen nou niet het eerste wat in je opkomt! Die nacht hebben we helaas alweer afscheid genomen van de mannen, zij zijn nu naar het noorden en wij zijn inmiddels al een aantal dagen in het zuiden op de paradijselijke eilanden. Onze eerste stop was Koh Phangan voor de beruchte Full Moon Party, maar dat avontuur verdient een eigen blog. We hebben het overleefd en zijn nu op Koh Tao voor het echte bijtank en bijkleur werk. Dat gezegd hebbende, ga ik nu even wat Thaise Baht neerleggen in dit internetcafeetje en richting ons strandje. Roosje komt zo terug van haar eerste duik,dus die is vast toe aan een ijskoud Thais biertje. Liefs

• 21 Februari 2014 - 11:22

Annemieke:

Zie het voor me, Meer. (niet in de laatste plaats omdat ik er ooit ook zelf werd rondgereden i- n luxe privé auto - met plaatsvervangende schaamte bij het zien van de armoede, overstroomde woninkjes op palen en de lieftallige blijdschap en luchtigheid, waarmee het dagelijks leven daar zijn gang gaat. ) Op naar je volgende avontuur!!

• 27 Februari 2014 - 02:12

Christel:

Aaah Merelinha wat een gaaf verhaal!! Je moet me even tips geven over hoe je die fietstocht in Bangkok geregeld had, en de Hangover toren (ik ga de legendarische film even terugkijken). Blijf schrijven, wat een topverhaal :D
    Liefs,
    Christel

PS. Zorg dat je wat geld overhoudt voor een bliksembezoekje aan Melbourne!!! :)