Chaos in Laos deel 1 - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Merel - WaarBenJij.nu Chaos in Laos deel 1 - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Merel - WaarBenJij.nu

Chaos in Laos deel 1

Door: Merel

Blijf op de hoogte en volg Merel

13 April 2014 | Cambodja, Preah Seihanouk

Zoveel verhalen te delen, maar in een land waar niemand raar opkijkt als de elektriciteit een paar uur uitvalt wordt dat een grote uitdaging. Inmiddels bevind ik me in het zuiden van Cambodja, waar ik zo op het paradijselijke Koh Rong Khmer New Year ga vieren. De Cambodianen hebben het goed voor mekaar, hun nieuw jaar duurt 3 dagen, met een voorbereiding van een week. Wat inhoud dat de Cambodianen hun eerste biertje tappen als je aan je ontbijt zit en happy hours meer op happy days lijken. Je hoort mij uiteraard niet klagen, zolang de kapitein van mijn boot zo maar nuchter is.

Maar laat ik vooral ons avontuur in Laos niet vergeten. Onze eerste stop, Huay Xai. Een grensplaatsje waar je alleen komt voor de Gibbon Experience. Het ziplinen als een aapje op grote hoogtes boven de jungle. Een must-do voor de backpacker in Laos. Onze groep bestond uit 2 leuke deense meiden, 2 praatgrage New Yorkse dertigers en ons, "echte meisjes in de jungle". Onze guides waren 2 kleine Laotianen met zeer basic engels skills uitgedost in skinny jeans ( zeer geschikt voor een 2 uur durende uphill hike in 40 graden ). Gelukkig was er een franse biologe mee die ons iets gedetailleerdere uitleg kon verschaffen over het remmen met de zipline ( een geïmproviseerde fietsband rem ). Als je het eenmaal door hebt ook zeker geen rocket science maar als je met je voetjes 100 m hoog boven de jungle vliegt wil je wel zeker zijn van je zaak.

Al gauw hadden we de smaak te pakken en zoefden we als volleerde aapjes oerkreten schallend en met big smile over de boomtoppen in de jungle. Wat een heerlijk gevoel en onwerkelijk mooi uitzicht. Die nacht sliepen we in een heuze boomhut met een million dollar view sunset 100 meter hoog boven de grond. Op het eerste platform bevond zich een waterval douche zonder muren, waardoor je in the wide open als een echte jungle jane stond te douchen. Gelukkig waren er alleen aapjes die konden meegluren ;) Op het tweede platform lagen onze bedjes klaar en was er een mini keuken in de boom uitgesneden. Die avond werd het eten bezorgd vanaf de zipline. We wisselden verhalen uit, speelden asshole ( de internationale versie vas pesten die elke backpacker kent) en dronken ons zwaarverdiende Lao biertje. Na 2 uur ging de generator uit en was het tijd voor een nacht in de jungle. Niet geheel onverwacht hoorden we de hele nacht de meest onbeduidende dierengeluiden, maar dit deed niks af aan de once-in-a-life time ervaring. De volgende dag was letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt met een zipline van 750 meter lang over de rivier. Op de voet gevolgd door de duo zipline waar Roos en ik al gillend alle Gibbons uit de jungle hebben verjaagd. Vervolgens stonden we weer met beide voeten op de grond en was het tijd voor de next stop Luang Prabang.

We brachten 2 dagen door op de slowboat over de indrukwekkende Mekong rivier naar Luang Prabang.Uiteraard werd er weer volop gekaart. Op dag twee vormden de dutchies achterop de boot een kleine kolonie en is vervolgens de hele barvoorraad aan Lao bier erdoor heen gegaan. "Wie ben ik spelen" in de sunset op de Mekong met een briesje door je haren, ik ken vervelendere vervoersmiddelen. Onze vreugde werd echter getemperd toen de boot oppeens in the middle of nowhere aanmeerde en alle toeristen verplicht werden een overpriced tuk tuk te nemen naar de eindhalte. Toen we doorkregen dat er een luchtje aan zat besloten de dutchies met hun principes tot een demonstratieve bootkaping. Eerst werd er gedreigd met politie en later zelfs met het leger. Tot spanning en sensatie leidde het echter niet, want vervolgens bleef de boot vooral liggen waar hij lag. Het roer was nog steeds in handen van de Laotianen met hun monopoly en dus stapten we uiteindelijk al mopperend in de tuk tuks.

Na de beruchte scam maakte de stad echter veel goed. Eten deed je hier standaard op de night market, waar je voor 10.000 kip ( lees 1 euro) je bord kon volladen. Dat hoef je backpackers geen 2 x te zeggen. Daarna vertoefde iedereen in de charmante binnentuin van Utopia met loungekussens en shiza's. In Laos gooit de avondklok echter roet in het eten. Om 23.30 sluiten alle barren per directen ook de voordeuren van de guesthouses ( zouden wij later ondervinden ). Er was echter 1 uitzondering, DE bowlingbaan. Hierbij moet je echter geen discobowlen verwachten, maar een tl verlichte hal. Het feit dat je er voor een paar euro een baan kan afhuren en er alleen laotiaans gebrouwen whiskey en wodka wordt verkocht, maakt dat de tl-lampen snel vergeten worden en de bowlingprestaties met de slok achteruitgaan. De dag erna kon de hangover echter verdrongen worden met een bezoekje aan de watervallen met prachtig groen blauw water voor een duik. Uiteraard huurden Roos en ik als echte Hollanders wederom een fietsje om de stad te verkennen. We dronken wijntje aan de rivier met wederom een stunning sunset en sloten af met een arthouse film in een hipster huiskamer cafe ( Ja die hebben ze ook gewoon in Laos! ).

Nog niet helemaal de afsluiter want na een gezellige shiza en wat cocktails in Utopia werden we last-minute overgehaald door dutchies Tim en Gie om hen te joinen voor een kleine trip naar een expeditie Robinson eilandje. Even een detour van de door iedereen genomen backpacker route. Vooral ook even bijtanken voor we ons in het beruchte tubing geweld van Van Vieng gingen begeven.Die ochtend stonden de mannen klaar met koffie en onze tickets en wisten we nog steeds niet waar we heengingen (Muang Ngoi Neua bleek later). Een bomby ride in de mini-van en een boot later kwamen we aan in een prachtige bergachtige omgeving. Een dorpje van 1 straat aan de rivier vol met locals. Roos en ik zochten 2 aller charmanste bamboohutten uit. Heerlijk om even ergens te zijn waar je niks anders kan dan genieten van je eigen verlaten strandje, je eindelijk een boek open kan slaan en het gevoel hebt je niks misloopt als je gewoon lekker elke dag eindigt in de plaatselijke Penny's bar voor een overheerlijke cocktail.

Dit is nog maar deel 1 van onze Laos avonturen, maar ik zie dat ik als een speer naar mijn boot moet gaan! Enjoy de lente en ik zal snel wat foto's online zetten om het verhaal te ondersteunen.

Liefs

• 13 April 2014 - 09:46

Annemieke:

wat een heerlijk verhaal bij mijn zondagochtendontbijtje…xx

• 07 Mei 2014 - 16:44

Roos Knijnenburg:

Loving Laos! Mooi verhaaltje weer Meertje! X (ook al zit je 2 meter naast me)